تاریخ اسلام

تاریخ اسلام

تاریخ اسلام

تاریخ اسلام

وظیفه ی شیعه در زمان غیبت چیست؟

  

با عرض سلام وادب خدمت دوستان عزیز
بر اساس آن چه که در منابع شیعی آمده است برای پیروان مذهب امامیه در عصر غیبت آن حضرت وظایفی نقل شده، که برای نمونه، برخی از این وظایف یادآوری می‏شود:
1- کسب رضایت امام عصر (عج)
رسالت اصلی شیعیان در عصر غیبت آن است که تلاش کنند عملی را بر خلاف رضای امام عصر (عج) انجام ندهند و پیوسته رفتار و سلوکی مورد تأیید و رضایت آن حضرت داشته باشند، زیرا خشنودی آن امام همام چیزی جز رضای ذات اقدس الهی نیست و رضای خداوند در عمل به فرمان‏ها و احکام نورانی اسلام است.
امام مهدی(عج) در این رابطه می‏فرماید: «فَلیَعمَل لِکلِّ امرئٍ مِنْکُم ما یُقرَّبُ بهِ مِن مَحَبَّتِنا و لْیَجتَنِبْ عمَّا یُدنیه مِنْ کِراهَتِنا و سَخَطِنا»;{1} هر یک از شما باید به آن چه که به وسیله آن به دوستی ما نزدیک می‏شود عمل کند و از آن چه که موجب ناخشنودی و غضب ما می‏شود پرهیز نماید.
2- شناخت امام زمان و معرفت به آن حضرت
وظیفه دیگر منتظران در عصر غیبت شناخت مقام والای آن امام بزرگوار است. امام صادق(ع) در این‏باره می‏فرماید: «به درستی بهترین و واجب‏ترین فرایض برای انسان، شناخت خداوند سبحان و اقرار به عبودیت اوست و پس از آن معرفت به نبوت پیامبر اسلام(ص) و بعد از آن شناختن صفت و نام امامی است که در حال سختی و راحتی به او اقتدا می‏نماید».{2}
3- انتظار فرج
در روایتی از امام علی(ع) پرسیده شد که برترین اعمال چیست؟ آن حضرت فرمود: «انتظارُ الفرج». آن حضرت در جای دیگر می‏فرماید: «و لا تَیْأسُوُا مِنْ رَوْح الله فاِنَّ أحبَّ الأَعْمالِ اِلَی الله عزّوجل اًّنتظارُ الفَرَجِ»;{3} در انتظار فرج باشید و از رحمت الهی مأیوس نشوید زیرا بهترین اعمال نزد خداوند انتظار فرج است.
امام صادق(ع) در این زمینه می‏فرماید: «مَن ماتَ مِنکُم علی هذا الأمرِ مُنتظراً له کانَ کمَن کانَ فی فِسْطاطِ القائِمِ»;{4} فردی که منتظر ظهور امام دوازدهم باشد و در آن حال بمیرد همانند کسی است که در خیمه آن بزرگوار به سرمی‏برد.
4- دعا برای حفظ وجود مبارک امام عصر(عج) و تعجیل در فرج و ظهور آن حضرت
از دیگر وظایف منتظران آن حضرت دعا برای سلامتی ایشان است و از جمله ادعیه شریف در این رابطه همان دعای معروف «اللهم کن لولیک الحجْ بن الحسن...» است. دعاهای دیگری نیز در مفاتیح الجنان و سایر کتب ادعیه در مورد آن حضرت وجود دارد که می‏توان از آن استفاده نمود.
5- صدقه برای حفظ وجود مقدس امام زمان(عج)
گر چه حفظ وجود مبارک آن بزرگوار به اراده و مشیت الهی بستگی دارد ولی اسباب یاد شده نیز به اذن و مشیت خداوند حکیم در این امر مؤثر است و دعا کردن برای سلامتی آن حضرت ضامن برقراری و استحکام پیوند معنوی انسان با حجت خداست و مایه سلامتی خود فرد و دفع ناگواری‏ها و شداید خواهد بود.
6- استمداد و استغاثه در فتنه‏ها به آن حضرت
ائمه: نسبت به شیعیان عنایت خاصی دارند. امام علی(ع) در این زمینه می‏فرماید: «هر گاه مرد یا زن مؤمنی بیمار و اندوهگین باشد ما نیز محزون می‏شویم و هر گاه برای رفع حوایج خود دعا کند ما آمین می‏گوییم و هر زمانی او ساکت باشد ما برای او دعا می‏کنیم».{5}
پی نوشتها:
[1]. بحارالانوار، مجلسی، ج 53، ص 174/
[2]. مکیال المکارم، موسوی اصفهانی، ج 2، ص 171/
[3]. بحارالانوار، مجلسی، ج 52، 123/
[4]. منتهی الاَّمال، عباس قمی، ج 2، ص 491 و منتخب الاثر، صافی گلپایگانی، ص 475/
[5]. بحار الانوار، مجلسی، ج 13، ص 136/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد