تاریخ اسلام

تاریخ اسلام

تاریخ اسلام

تاریخ اسلام

چرا نام حضرت علی«علیه السلام» در قرآن مجید صریحاً نیامده است؟

برای بیان پاسخ، ذکر چند مقدّمه ضروری است:
مقدّمه اوّل:
با مرور آیات قرآن کریم، چند مسئله قابل توجّه به چشم میخورد:
1. خداوند میفرماید: کتابهای ادیان گذشته به دست دنیا پرستان و ظالمان تحریف شد.
«فویل الذین یکتبون الکتاب بایدیهم ثم یقولون هذه من عنداللَّه...»
«الذین آتینا هم الکتاب یعرفوته کما یعرقون ایتائهم»
«یحرفون العلم عن مواضعه»
این آیات به صراحت، نه تحریف کتب آسمانی در ادیان گذشته خبر میدهد. خداوند متعال و انگیزه این امر را دنیا طلبی و هوای نفس و سودای چند روز حکومت کردن در دنیا میداند. پس در ادیان سابق کتاب‏های انبیاء تحریف شده است.
مقدّمه دوم:
خداوند متعال میفرماید «ما این کتاب را نازل کردیم و ما آن را حفظ میکنیم». حضرت حق، به رسول گرامی خود هم فرمودند که ما تو را حفظ میکنیم: (و اللَّه یعصمک من الناس). بعد از نزول این آیه، پیامبر فرمودند که دیگر حفاظت از ایشان لزومی ندارد. و پس از آن، حضرت علی«علیه السلام» و دیگر صحابه - که قبلاً با شمشیر به محافظت از رسول‏اکرم«صلی الله علیه وآله» میپرداختند - دست از محافظت برداشتند. پس امرِ حق و فرمانِ او دستوری روشن و قطعی است.
خدای منان فرمودند: «ان نحن نزلنا الذکر و انّا له لحافظون»(19) و چون دین اسلام جاودانی است و رسول گرامی اسلام خاتم الانبیا بوده‏اند؛ این کتاب باید تا قیامت حفظ شود و عبارات آن محفوظ دست نخورده باقی بماند.
مقدّمه سوم:
در مدّت رسالت پیامبر اکرم«صلی الله علیه وآله» خداوند خطرات دشمنان و منافقین را به رسول‏گرامیاش گوشزد میکرد. امّا دیدیم که در بستر مرگ حتّی به رسول اکرم«صلی الله علیه وآله» اجازه نوشتن ندارند؛ زیرا میدانستند چه میخواهد بنویسید. از این گذشته، در مقابل فرمایشات مکرر پیامبر اکرم مبنی بر وصایت، به صورت‏های مختلف ایستادگی میکردند و با تمام توان سعی داشتند مسیر ولایت را منحرف کنند.
با این مقدّمات، روشن میشود اگر در قرآن به صراحت نام برده میشد؛ بسیاری در صدد تحریف آن برمیآمدند. چرا که ممکن بود ظالمان و محرفان که در مقابل تمامی نهضت‏های انبیا قد علم میکردند، برای رسیدن به منافع حقیر خود به تحریف قرآن دست زند و این با وعده الهی برای صیانت از قرآن کریم در برابر هر گونه تحریف و تغییری منافات دارد. قرآن، البته به ولایت حضرت علی«علیه السلام» تصریح کرده ولی شاید نام بردن از آن حضرت علّتی عمده میشد برای تحریف قرآن.

« بخش پاسخ به سؤالات »

19) سوره حجر، آیه 9.


منبع : http://www.darrahehaq.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد