تاریخ اسلام

تاریخ اسلام

تاریخ اسلام

تاریخ اسلام

چرا نام حضرت زهرا(س) در قرآن نیامده است؟

با عرض سلام وادب
این سؤال نسبت به ائمه علیهم السلام - نیز جاری است و در همه پاسخ مشابهی دارد.
شیوه برخورد قرآن با اهلبیت دادن یکسری اصول و معیارها و بیان امتیازات و ویژگی‏های برجسته آنان است. نه ذکر نام آنها مانند آنچه در آیه تطهیر، اطعام، انفاق و...آمده است . اما این که از چه رو چنین شیوه‏ای اتخاذ گردیده کاملا بر ما روشن نیست ولی با توجه به قرائن قرآنی و تاریخی می‏توان نتایجی به دست آورد:
1- روش قرآن در مسائل مهم فکری اجتماعی و سیاسی دادن معیار به جای معرفی اشخاص است و این طبیعتاموجب شکوفایی اذهان است و به جامعه این مسووءلیت را می‏دهد که در پی کشف مصادیق انطباق با ضوابط تعیینشده برآیند.
2- جریاناتی در عصر پیامبر وجود داشت که هر گونه سخنی از پیامبر(ص) در مورد اهل‏بیت(ع) را حمل براین می‏کردند که پیامبر آمده است تا خود را و سپس نزدیکانش را بر مردم حاکم گرداند. این برنامه آن قدر قوت گرفت که پیامبر(ص) را مجبور ساخت به هنگام نوشتن وصیت از تصمیم خود منصرف شود زیرا بیم آن می‏رفت که برخی به خاطر اجرای برنامه‏های شوم خود حتی اصل رسالت پیامبر(ص) را منکر شوند چنانچه یزید گفت: لعبت هاشمبالملک فلا خبرجأ و لا وحی نزل با نگاهی دقیق به حوادث تاریخی به خوبی روشن می‏شود که همین مساله در موردقرآن نیز راه می‏یافت و اگر به صراحت نامی از آنان می‏آمد و با اجمال و اشاره قضیه ختم نمی‏شد چه بسا الهی بودن آنرا نیز منکر می‏شدند و اساسا بنیان دین را ویران می‏ساختند.
در این جا ممکن است گفته شود که خداوندخوداعلام داشته‏که حافظ قرآن است.
پاسخ آن است که: بلی ولی خداوند هر چیزی را از طریق اسباب و وسایل ویژه و مناسبش به انجام می‏رساند، چرا که فرموده اند: «أبا الله ان یجری الاشیاء الاّ بالاسباب»(1) و یکی از اسباب حفظ قرآن رعایت همین شیوه‏هاست زیرا این روش انگیزه مخالفت و تحریف قرآنرا از بین برده یا محدود می‏سازد.

پی نوشتها:
1.مجلسی، بحارالانوار، ج 2، ص 90

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد